Äitini Laila ja pikkusiskoni Sonja saapuivat Guadalajaran kansainväliselle lentokentälle n. klo 11 ma-aamuna. Oli vähän perhosia vatsassa kun ekaa kertaa näki perhettä sitten lähdön, eli noin seitsemään kuukauteen. Oli kyl loistotunne nähdä taas mutsi ja systeri, harmi et puolet perheestä eli faija ja isosisko jäi Suomeen. Muutenkin ihkuu ku tulee vierailijoita!

Ensireaktiot oli "oih miten ihanan lämmin", "ootpas sä ruskea" ja "oot laihtunu". Mikäs sen passelimpaa, ilma kylläkin oli vähän viileä oikeesti :) Maanantaina käytiin ihan perus ruokakauppaa ja vähän tutustumassa shoppailumahdollisuuksiin, lisäksi illalla syömässä. Sekä mun ja Annan piti maanantaina käydä koulussa ja vieraat oli yllättäen vähän väsähtäneitä yli 30 tunnin matkustamisen jälkeen :) Tiistaina pyörittiin Guadalajaran keskustassa perus turistimestoja ja sit sukellettiin Mercado de Libertadiin, älyttömän kokoiseen markkinapaikkaan missä on kojua kolmessa kerroksessa. Sieltä saa oikeastaan ihan mitä vaan koiranpennusta ruokaan, peleihin, nahkaan, timantteihin ja elokuviin. Illalla käytiin tossa meidän viereisessä ihkussa Taqueiros-ravintolassa syömässä, otettiin myös Grace mukaan :)

Keskiviikkoaamuna herättiin reippaasti aikaisin ja oltiin Annan kanssa jo 8.30 vuokra-autoamme Nissan Tsurua (lol) hakemassa. Suunnistettiin kohti Vallartaa aamutuimaan eikä oikeastaan päästy ku motarin alkuun ja ehdin just sanoa "ei täällä mitään nopeusrajoituksia oikeasti ole" kun poliisi tutka kourassa vinkkas pysähtymään. Olin AIVAN VARMA että nyt pääsee sitten vääntämään ja lopulta lahjomaan poliisin. Loistodialogia:
Poliisi: "Päivää, ajokortti yms paperit kiitos"
Minä: "Päivää, tässähän nämä"
P: "Mistäs olette tulossa?"
M: "Öö ollaan siis tota olemme menossa Vallartaan Guadalajarasta"
P: "Selvä. Siksi tässä häiritsen kun ajoitte 130km/h 110km/h tiellä"
M: "Juu"
P: "Täällä pitää noudattaa nopeusrajoituksia, tämä on vaarallinen tie jolla sattuu paljon onnettomuuksia"
P: "Voit tarkistaa nopeutesi tuosta (osoittaa nopeusmittaria)"
P: "Noniin, ajakaas sitten hiljempaa vastedes. Hyvää matkaa ja hauskaa päivänjatkoa"
M: "Kiitos, hei hei"

Käsittämättömän kohteliaasti vaikka oltiin ilmiselvä turistilauma. Ei siis maksettu pennin pyörylää! Ehkä mä olin riittävän säälittävä kun hermostuksissani sönkötin paskaa espanjaa ja äiti näytti vieressä ihan tuhannen pelokkaalta :D

Päästiin tosiaan perillekin sitten hotellille (rajoitusten mukaan), mut selvis ettei meillä ollutkaan siellä varausta (TIM, This Is Mexico). Oltiin pari päivää aikaisemmin venkslailtu varauksia, piti palata Buceriakseen meidän alkuperäiseen hotelliin jossa meillä oli sentään se varaus sitten. Aika pieni hotelli rannalla mut oikeastaan tosi kiva ja intiimi, meillä oli oma patio ja jääkaappi ja mikro joille kaikille tuli käyttöä :)

Ihkua allaslomailua vietettiin, torstaina käytiin Puerto Vallartassa vähän shoppailumahdollisuuksia katselemassa (oli paskat), kaupunkia kiertelemässä ja toki syömässä. Perjantaina käytiin Nuevo Vallartan uudessa "hienossa ostoskeskuksessa" joka olikin ihan p:stä ja pieni, hmph. Mua ei kyl haitannu mitään, käytiin ke-iltana ja pe-iltana samassa ravintolassa Buceriaksessa syömässä. Sieltä sai(n) parasta ruokaa piiiiiitkään aikaan: Tuoretta tonnikalaa lähes raakana Wasabi-inkiväärikastikkeessa. Aivan SAIRAAN hyvää!!

Meidän sakki hotellin kattoterassilla Buceriaksessa.

Hauska kuva Sonjasta (silmät auki).

Tänään jouduttiinkin sitten jo palaamaan Guadalajaran "kylmyyteen". Käytiin lounaalla Sayulitassa, siellä oli joku markkinatorisetti ja kunnon meksikolainen älämölö :) Paluun synkkyyttä päästiin lohduttamaan Gran Plaza -ostoskeskukseen jossa ruokailuineen vietettiinkin melkein nelisen tuntia. Jokainen sai jotain paitsi Jouni :)

Nyt pakkailumeininkejä, aamulla tulee taksi hakemaan tytöt kentälle kello 6.15 tosta meidän edestä. Käyn saattamassa kentälle ja palaan samalla taksilla takaisin kotiiin (ja nukkumaan). Ei se kolme kuukautta  paluuseen tunnu oikeastaan yhtään pitkältä ajalta kuitenkaan joten tuskin tässä nyt mitään kovin haikeita jäähyväisiä tulee. Mukava viikko ollut, nyt saa sitten raataa rästihommia ens viikolla :( Niin, ja joutuu sitten taas maksamaan kaikki omat menonsa :(

Vierailijoiden kommentteja ja havaintoja Meksikosta:

Laila: Meksiko vaikuttaa paljon ennakkoluuloja turvallisemmalta. Täytyy nyt kuitenkin koputtaa puuta vielä :) Sayulita vaikutti mielenkiintoiselta ja erilaiselta paikalta!

Sonja: Aurinkoista ja lämmintä ja ihan kivaa. Ei tässä vajaassa viikossa nyt ihan kunnollista kuvaa ole Meksikolaisesta elosta ja olosta saanut mutta mukavalta vaikuttaa!